Кількість людей, які замислюються, які речовини впливають на їхній організм, зростає з кожним днем. Про це свідчить поява на ринку багатьох екологічно чистих або органічних продуктів харчування. Але чи логічно, якщо ми прискіпливо обираємо їжу, і в той же час дозволяємо проникати в організм шкідливих хімікатів з косметики та побутової хімії? Тому "зелені технології" поширилися й на цю сферу. Дуже важливо, аби в ній не було зловживань та спроб зіграти на природному бажанні споживачів користуватися безпечною продукцією. Проконтролювати ситуацію може держава, яка зацікавлена в добробуті своїх громадян.

У 2015 році на державному рівні було заплановано впровадження додаткових систем стимулювання виробників, які прагнуть покращувати екологічні характеристики своєї продукції. Так, технічний регламент з екологічного маркування приводить до створення норм застосування маркування, яке вказує на екологічну перевагу продукту, в узгодженні з вимогами Євросоюзу. Наприклад, вже не можна бездоказово друкувати на пакуванні, етикетці або в рекламі твердження або логотипи, які натякають на екологічні переваги товару. Щоб з ними не сталося те ж, що й з позначкою "Без ГМО", на яку більшість споживачів вже не звертає уваги, розуміючи, що за ним не стоїть жодних гарантій.

Аби покращити екологічні характеристики продукції, підприємство повинно модернізувати своє виробництво і витратитися на впровадження інновацій. Зацікавлена у цьому держава може частково компенсувати такі інвестиції за рахунок фондів і пільгових кредитів.

Екологічне маркування стало одним з інструментів державної екологічної політики. У країнах ЄС такий підхід застосовується давно, в нашій країні він є адаптацією європейських вимог до українських реалій. Таким чином держава заохочує виробництво продукції з характеристиками, безпечними для довкілля та здоров'я людини. При цьому екологічне маркування не повинне бути самоціллю. Його мета - виділити продукти з кращими екологічними характеристиками та стимулювати попит на них.

У згоді з бізнес-етикою проявом поваги до споживача буде чесна реклама, яка  не перебільшує властивості та можливості продукту. Звичайно ж, екологічні переваги дають більше ідей в руки маркетологів. Зелений маркетинг стає головним інструментом для багатьох компаній. Це стало трендом не тільки в Західній Європі, а й в Азії. Об'єднання стратегії зменшення впливу на довкілля та позиціонування себе як виробника еко-продукту (або послуги) дає переваги при просуванні компанії на ринку. Вже десятиліттями працюють екологічні та органічні стандарти, яким довіряють.

Ринок екологічно сертифікованих товарів та послуг активно розвивається і в Україні. Виробники, які добровільно провели екологічну або органічну сертифікацію, відразу виростають в очах споживачів. Що гарантують такі сертифікати?

Візьмемо, наприклад, ринок органіки. В Україні є одна офіційна організація, яка займається сертифікацією органічних продуктів, "Органік Стандарт". У своїй роботі вона опирається на міжнародні стандарти. Її результати визнають в Європі, дозволяючи сертифікованим нею продуктам вийти на ринок ЄС та інші регіони.

Представники "Органік стандарт" щорічно інспектують життєвий цикл товару - від поля до готового продукту. Звичайно, це обходиться недешево та позначається на вартості, проте гарантує, що в вашому продукті не буде:

  • пестицидів (у всякому разі їх буде в десятки разів менше, ніж деякі отрутохімікати, внесені багато років тому, деградують дуже повільно і можуть забруднювати продукцію ще роками);
  • ГМО та їхніх похідних;
  • синтетичних барвників, ароматизаторів, консервантів.

У переважній більшості випадків органічна сертифікація стосується продуктів харчування. Але на українському ринку вже з'являється "органічна" косметика та "органічна" побутова хімія. Виробники та продавці таких засобів захотіли акцентувати увагу на їхньому органічному походженні.

Інші виробники проводять екологічну сертифікацію, аби підкреслити високу якість та безпеку для довкілля свого продукту або послуги, і навіть офісу. Екологічною сертифікацією займається офіційний представник ICEA в Україні - "Жива планета". Якщо екологічні переваги продукту в порівнянні з аналогічними товарами підтверджуються, то такий продукт має право розмістити на своєму пакуванні знак відповідності стандарту "Зелений журавлик". Підтверджувати право використовувати такий значок доведеться кожні три роки.

Як і органічні, екологічні стандарти теж жорстко регламентують присутність в готовому продукті отрутохімікатів, ГМО та синтетичних речовин. На додаток до цього вони враховують екологічні аспекти самого виробництва і навіть пакування - чи можливе його біорозпадання або повторна переробка.

У грудні 2014 року компанія "Де Ла Марк" отримала екологічний сертифікат на засоби для прання та догляду за будинком, підтвердивши їхню безпеку як для споживача, так і для довкілля.

Як бачимо, органічна та екологічна системи сертифікації не виключають одна одну, а доповнюють. Обидві ці системи поки що перевершують державні стандарти. А відповідність продуктів таким високим стандартам дає конкурентну перевагу при їхньому просуванні на ринку. Деякі виробники для позиціонування себе як безумовного лідера проходять кілька міжнародних сертифікацій. Звичайно, це не може не позначитися на вартості їх продукції. Але лише споживач вирішує, чи готовий він платити за таку безпеку.

Додати коментар